banner 728x90
President ASTAF Abdul Halim bin Kader memberikan keterangan tentang penarikan kembali pembebasan sanksi terhadap pelatih sepak takraw Malaysia Wan Mohd Husni Abdullah. F- dok/suaraserumpun.com

ASTAF Menarik Pembebasan Sanksi Terhadap Pelatih Sepak Takraw Malaysia

Komentar
X
Bagikan

Singapura, suaraserumpun.com – Federasi Sepak Takraw Asia atau Asia Sepak Takraw Federation (ASTAF) menarik pembebasan sanksi (tindakan penggantungan) terhadap Wan Mohd Husni Abdullah Presiden Persatuan Sepaktakraw Negeri Sembilan (Malaysia) merangkap Pengerusi Kejurulatihan PSM. Keputusan ini diambil ASTAF, karena Wan Mohd Husni Abdullah pelatih sepak takraw Malaysia ini mencemarkan nama baik ASTAF.

Wan Mohd Husni Abdullah Presiden Persatuan Sepaktakraw Negeri Sembilan (Malaysia) merangkap Pengerusi Kejurulatihan PSM telah dikenakan sanksi atau tindakan penggantungan oleh ASTAF, atas kesalahan dilayangkan kartu merah oleh pengadil (wasit), pada pertandingan SEA Games 2019 di Filipina lalu. Saat itu, berlangsung nomor regu sepak takraw antara Malaysia dan Thailand.

Tindakan yang dilakukan Wan Mohd Husni Abdullah kala itu, amat tercela dan mencemarkan reputasi olahraga sepak takraw. Apalagi dilakukan sewaktu pertandingan final yang disiarkan secara langsung oleh televisi ke seluruh negara ASEAN.

Atas tindakannya di SEA Games 2019 itu, Wan Mohd Husni Abdullah telah digantung atau diberi sanksi selama 5 tahun. Tindakan pemberian sanksi tersebut diputuskan oleh Majlis Eksekutif ASTAF.

Setelah menjalani masa pemberian sanksi (penggantungan) selama beberapa bulan, dan pada tanggal 16 Agustus 2021, ASTAF telah mengurangkan tempo pemberikan sanksi, hasil dari rayuan (permintaan maaf) yang telah dikemukakan oleh Wan Mohd Husni Abdullah kepada pihak ASTAF.

Baca Juga :  Jika Tak Untung, Roby Ingin Mengevaluasi Total Kinerja Direksi PT BIS

Wan Mohd Husni Abdullah dilepaskan atau dibebaskan dari sanksi dengan syarat-syarat tertentu. Di antara syarat-syaratnya yaitu Wan Mohd Husni Abdullah berjanji tidak akan mengulangi kelakuan buruk tersebut, dan akan sentiasa mematuhi segala undang undang serta peraturan ASTAF dan ISTAF, pada masa mendatang. Selain itu, Wan Mohd Husni Abdullah juga dilarang untuk turut serta pada pertandingan SEA Games Vietnam tahun 2021.

Meski demikian, tanggal 8 April 2022, pukul 10.00 hingga 11.30 waktu malaysia, di pejabat Pesuruhjaya Sukan Malaysia, Aras 2 Gimnasium 3, Kuala Lumpur Sports City dalam satu pertemuan di antara wakil Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM), dan wakil Malaysia Sepaktakraw Confederation (MSC) bersama Pesuruhjaya Sukan Malaysia, Wan Mohd Husni Abdullah telah memburuk-burukkan atau melakukan pencemaran nama baik ASTAF.

Pada pertemuan tersebut Persatuan Sepaktakraw Malaysia diwakili oleh Wan Mohd Husni Abdullah selaku Presiden Persatuan Sepaktakraw Negeri Sembilan merangkap Pengerusi Kejurulatihan PSM, Datuk Abidullah Salleh Setiausaha Agung PSM, Yusof Ali Penolong Setiausaha Agung 1 PSM dan seorang peguam mewakili PSM. Malaysia Sepaktakraw Confederation (MSC) diwakili oleh Dato Suhaili Abdul Rahman Presiden MSC dan Dato Markiman Kobiran Timbalan Presiden 2 MSC.

Baca Juga :  Di Penghujung Ramadhan, PWI Tanjungpinang Berbagi Beras Bagi Anak Yatim

Turut hadir Ibrahim Mohd Yusof Pesuruhjaya Sukan Malaysia, Arrifin bin Mohd Ghani Timbalan Pesuruhjaya Sukan Malaysia dan Abu Zarin Abu Hasan Penolong Pesuruhjaya Sukan Kanan serta Jefry Ngadirin mewakili Majlis Sukan Negara.

Wan Mohd Husni telah mendakwa (menuding) bahawa Presiden ASTAF melakukan kerja berseorangan (sendiri) dan tidak mengikut peraturan. Menurutnya, segala tindakan yang dikenakan ke atas PSM adalah angkara (kebengisan) tindakan bersendirian (pribadi) Presiden ASTAF. Wan Mohd Husni Abdullah juga membuat tohmahan atau tuduhan, bahwa tiada sebarang mesyuarat (surat undangan resmi atau musyawarah) pun diadakan, ketika mengambil tindakan menyingkirkan PSM dari Ahli Gabungan ASTAF.

Namun, Presiden ASTAF Abdul Halim bin Kader dan ASTAF mempunyai bukti yang kukuh di atas segala tuduhan dan tomahan yang telah dikatakan oleh Wan Mohd Husni Abdullah terhadap ASTAF tersebut.

Sehubungan itu, ASTAF melalui Eksekutif Exconya telah mengadakan mesyuarat (musyawarah) membincangkan segala tuduhan tidak berasas yang telah dibuat oleh Wan Mohd Husni Abdullah itu. ASTAF memutuskan untuk mengenakan tindakan disiplin dan menarik balik pelepasan penggantungan (pemberian sanksi) yang telah diberikan kepada Wan Mohd Husni Abdullah oleh ASTAF. Kebijakan ini memandangkan tuduhan tersebut amat serius, serta mengaibkan (merusak nama baik) ASTAF.

President ASTAF Abdul Halim bin Kader. F- dok/suaraserumpun.com

“Mulai pada tanggal 23 Juni 2022, Wan Mohd Husni Abdullah dikenakan hukuman penggantungan semula (sanksi awal) hingga selesai masa pemberian sanksi selama 5 tahun, yang telah dijatuhkan ke beliau, mulai 9 Desember 2019 hingga 8 Desember 2024,” kata Abdul Halim bin Kader selaku President ASTAF melalui keterangan resmi yang diterima redaksi suaraserumpun.com, Kamis (23/6/2022).

Baca Juga :  Kisah Asmara Pegawai Bank dengan Lulusan Keperawatan, Bermula di Kedai Kopi Rakyat

“Dengan berkuat kuasanya penggantungan semula ke atasnya, beliau dilarang terlibat dengan apa jua kegiatan dan aktiviti berkaitan sukan (olahraga) sepak takraw di dalam dan luar negara (Malaysia). Serta tidak boleh memegang apa-apa jawatan (jabatan) di persatuan olahraga yang berkaitan sepak takraw atau lainnya,” sambung President ASTAF.

ASTAF berharap agar tindakan kepada Wan Mohd Husni Abdullah akan menjadi contoh dan teladan kepada lain-lain pegawai sukan (pengurus olahraga).

“Agar tidak mencemarkan nama baik dan imej olahraga sepak takraw,” demikian ditegaskan Abdul Halim bin Kader BBM, President ASTAF. (yen)

Editor: Sigik RS

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *