banner 728x90
Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UMS Prof Dr Shahril Yusof, Menteri Sain Teknologi dan Inovasi Negeri Sabah YB Datuk Mohd Arifin Mohd Arif bersama Ustaz Abdul Somad (UAS) sebagai Adjunct Professor di Univerisiti Malaysia Sabah, Ahad (28/1/2024). F- istimewa

Univerisiti Malaysia Sabah Mengangkat Ustaz Abdul Somad (UAS) sebagai Adjunct Professor di Fakulti Pengajian Islam

Komentar
X
Bagikan

Malaysia, suaraserumpun.com – Univerisiti Malaysia Sabah (UMS) mengangkat Ustaz Abdul Somad Lc D.E.S.A PhD sebagai Adjunct Professor di Fakulti Pengajian Islam. Sebelumnya, Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA) di Brunei Darussalam yang melantik Ustadz Abdul Somad (UAS) sebagai Visitting Professor.

Pengangkatan Dai Nusantara yang akrab disapa UAS sebagai Adjunct Professor atau profesor yang mengajar dengan kontrak jangka terbatas ini, dilaksanakan di Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan, sempena safari dakwah UAS di Brunei dan Labuan, Ahad (28/1/2024).

Baca Juga :  Natal dan Tahun Baru 2024, Transportasi Kapal Roro ke Tambelan hingga Sintete Masih Aman

Hadir dalam pengangkatan tersebut, Menteri Sain Teknologi dan Inovasi Negeri Sabah Datuk Mohd Arifin Mohd Arif, Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UMS Prof Dr Shahril Yusof, Dekan Pengajian Fakulti Islam UMS Prof Dr H Mohd Dahlan HA Malek.

Hadir pula Pengarah Kampus Antarbangsa Labuan Prof Madya Dr Mohd Rizal Abdul Hamid, Ketua Pegawai Eksekutif Majelis Ugama Islam Sabah En Ramlan AG Ali, dan civitas akademik Univerisiti Malaysia Sabah (UMS) lainnya.

Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UMS Prof Dr Shahril Yusof dalam sambutannya mengatakan, pengangkatan Ustaz Abdul Somad sebagai Adjung Profesor di Fakulti Pengajian Islam, akan berdampak besar dalam kemajuan Fakulti Pengajian Islam UMS.

Baca Juga :  PPP Tanjungpinang Konsolidasi dan Berbuka Puasa Bersama Kader

“Fakulti Pengajian Islam USM ini belum seumur jagung. Dengan bersedianya Ust Abdul Somad diangkat sebagai Adjunct Professor di kampus ini, akan dapat membawa kemajuan pada fakulti,” sebut Prof Dr Shahril Yusof. (yen)

Editor: Sigik RS

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *